Ut og fanger været

Da uværet Éowyn ble annonsert som bombesyklon, og først trodde jeg det var media som tok farevarslene til nye høyder. Noe må de jo kalle det, når vanlig ordinært vintervær blir omtalt som rødt farevarsel og de bruker krigstyper. Jeg kunne ikke tatt mer feil; bombesyklon er faktisk et lavtrykk som forsterker seg veldig raskt … Mer Ut og fanger været

Svalbard 2024 – dag 1 – vi utforsker Adventdalen

Endelig var dagen kommet, og vi skulle reise til Svalbard. Jeg har vært der to ganger, første gang i 2019 og deretter i 2022. Begge gangene har jeg reist sammen med gode fotovenner, og nå skulle jeg endelig få vise øya til min kjære. Turen har vært planlagt lenge, og vi hadde booket turer og … Mer Svalbard 2024 – dag 1 – vi utforsker Adventdalen

Ruinene i Nesjøen

I den siste tiden har mange valfartet til Nesjøen, for å se Nesjødammen nå da den er nedtappet. Nesjøen er egentlig en kunstig innsjø, som ble demmet opp i starten på syttitallet. På sletta hvor sjøen ble etablert, lå det en gård og en turisthytte; Nedalen gård og Nedalen turisthytte. Turisthytta ble bygd i 1903, … Mer Ruinene i Nesjøen

Is overalt, i alle slags størrelser, fasonger og farger. Og en og annen fugl…

16.august 2022 Det siste bildet fra kvelden før, ble tatt kl 00.47 – og det første neste morgen kl 06.47. Med tanke på at det også er litt arbeid å pakke ned, forberede neste dag og komme i gang igjen – så er det lett å skjønne at det ble en kort natt. Men når … Mer Is overalt, i alle slags størrelser, fasonger og farger. Og en og annen fugl…

Vi fortsetter turen nordover møter sel og hvalross

Søndag 14.august 2022 Fra Prins Karls Forland til Smeerenburgfjorden Søndag våknet vi til en nydelig dag. Nydelig dag i den forstand at det var rolig sjø vet du. Vi hadde ikke kommet så langt som tenkt, på grunn av den lille forsinkelsen med møtet med finnhvalene. Vi så derfor fortsatt norddelen av Prins Karls Forland, … Mer Vi fortsetter turen nordover møter sel og hvalross