Finn en frosk đŸž

I helga har jeg deltatt pÄ BioFoto Midt-Norges Naturfotodager. Tre dager til ende, med knall gode foredrag, masse folk, gode samtaler og ikke minst fokus pÄ naturfoto.

I lĂžpet av helgen snakket jeg ogsĂ„ med en som bruker Ă„ ta bilder i en froskedam ikke sĂ„ langt unna meg. Denne dammen har jeg besĂžkt flere ganger, men jeg har aldri sett frosk – kun froskeegg.

Inspirert til mer naturfoto, kledde jeg godt pÄ meg, og gikk til dammen. Vel framme gikk jeg forsiktig rundt dammen, for at froskene ikke skulle merke meg. Det er mye strÄ, nedfall fra trÊrne og annet rusk og rask i vannet, og vanskelig Ä se om det er det ene eller det andre.

BrÄtt ser jeg noe rÞdt. Snodig med en slik rÞdfarge tenker jeg og gÄr forsiktig litt nÊrmere. Jeg tar fram kamera, og setter meg ned. KnÊrne fÄr duge som stativ, og jeg tar de fÞrste bildene.

Jeg ble litt for ivrig, og en brÄ bevegelse fra meg var nok til at froskene dukket.

Jeg ble sittende og nyte kvelden, mens jeg ventet pÄ flere muligheter. Jeg satt og kjente pÄ gleden over Ä kunne sitte ute en aprilkveld, i 11° og sur vind, mens jeg hÞrte pÄ fuglekvitteret som omga meg. Rett og slett en god opplevelse.

Mens jeg satt der, sÄ jeg vannet og froskeeggklasene bevege seg, og skjÞnte at froskene var der. Innimellom dukket de opp i vannskorpen, for Ä dukke under vann igjen. Dersom de merket at jeg var der sÄ forsvant de fort. Jeg mÄtte vÊre heeelt stille.

Det var spennende Ä vente pÄ at de kom opp, hvor kom de, ville jeg rekke Ä lÞfte kamera, ville den bevegelsen vÊre nok til at de ble skremt?

Å vĂŠre heeelt i ro er ikke min sterkeste side. Men jeg satt ved dammen i nesten to timer i gĂ„r. Froskene viste seg bare noen fĂ„ minutter, sĂ„ resten av tiden var bare venting. Og jeg som trodde jeg var utĂ„lmodig?

Jeg ble var en bevegelse i vannet som kom og gikk. Jeg sÄ ikke hva det var fra der jeg satt, og lÞftet kamera forsiktig opp. Jo, der lÄ det sannelig en frosk helt stille og kikket i min retning. Ser du den der den ligger helt stille i vannskorpen midt i bildet?

Om du ikke ser den pÄ bildet over, sÄ ser du den kanskje pÄ utsnittet under?


2 kommentarer om “Finn en frosk đŸž

  1. Flotte greier, Grethe! Fine bilder av froskene og artig at du lyktes! Liker godt det lave (froske-)perspektivet, samt det gode lyset du hadde under opptakene!
    Jeg hadde ogsĂ„ tenkt Ă„ lage et blogginnlegg med noen av mine froskebilder, men du rakk Ă„ gjĂžre det fĂžr meg gitt 🙂 Jeg tok meg likevel den frihet Ă„ «kopiere» innlegget ditt, da jeg synes jeg hadde et litt annet fokus 🙂

    Likt av 1 person

    1. Jeg har lest innlegget ditt JÞrn, og det er ingen kopi. Spennende med undervannsfoto, men jeg stikker aldri verden hendende nedi det vannet. Gopro derimot, er nÄ satt pÄ ladning, sÄ kanskje??

      Liker

Legg igjen en kommentar