De siste årene har vi reist mye til Dovrefjell, og veien dit kan være lang for den som er passasjer… og utålmodig… Da jeg oppdaget dette gamle fine huset langs veien sånn ca halvveis, ble turen plutselig kortere. Det ble en «greie» å ta bilder av huset, i fart og med ulike innstillinger.
Det har blitt en del bilder etter hvert. Ikke bare av det huset, men av de som ligger foran og etter også, for jeg må jo øve må vite. Øve på hvilke innstillinger skal jeg bruke denne gangen, med eller uten filter osv. Selv om det er blitt en del bilder er det ikke alle som egner seg til visning, mens andre ikke er så aller verst.
I dette innlegget tenkte jeg å vise hvordan det blir når vi suser forbi i 70 km/t, og jeg setter kamera på serieopptak og fyrer løs. Ikke den beste serien, men veldig illustrerende.
Bildene er tatt med 70-200mm, med lukkertid på 1/5 sekund, blender f/13 og ISO 100. Jeg brukte gråfilter, som også tar ned lyset. Jeg har et NISI ND vario filter 1-5 stops, som er glimrende til slik fotoleik.
Denne gangen kom vi nordfra og da står det en låve i veien. Kamera må være i gang med å ta bilder når vi passerer den, så det blir noen bilder av låven også.





På det nest siste bildet ser du så vidt litt av huset, og det er nå det gjelder… Blir fokus med, treffer jeg når jeg omtrent klyper øynene igjen og holder knappen nede? På det aller siste bildet med låven ser du hele huset. Og du… husk vi kjører forbi i 70 km/t, og jeg beveger kamera underveis for å få litt mer action i bildet. Her er det derfor både bil i bevegelse OG kamerabevegelse.






Det blir alltid med uskarpe bilder med dashbord, dørstolpe og ektemann i slike serier, og noe ser du i denne serien men det blir alltid mer 😀
Når vi har passert er det alltid spennende å se på skjermen om det ble noe av bildene. Denne gangen er det dette bildet jeg tenker ble best i serien :
