Lørdag 13.august 2022
Dette var dagen da Turen, med stor T skulle starte. Jeg, som er den fødte landkrabbe, skulle på tur med båt. Ikke bare i den lokale fjæra inne i rolige Stjørdalsfjorden, men rundt Svalbard i kalde Arktis. Ikke bare en dag heller, men i elleve dager…. Med litt innebygget vannskrekk og redsel for å være på vannet, hadde jeg vel egentlig fortrengt at vi skulle bo og være på båt hele tiden….
Etter frokost på Gjestehuset 102 sjekket vi ut og pakket vi all bagasje i bilen. Vi var skjønt enige om at bilen var for liten for tre damer på fototur… Linda som satt bak, satt nesten oppå bagasjen, mens May som satt foran måtte holde på både eget og mitt fotoutstyr. Og i bagasjerommet….der var hver centimeter utnyttet. Jeg som var sjåfør, hadde nok best plass…
Vi satte kursen mot Bjørndalen, hvor målet var å se etter fugler og fjellrev. Vi måtte innom kaia og se på båten vi skulle mønstre på senere på dagen.


Bjørndalen er åpen, med utsikt utover Isfjorden på den ene siden og fjell på den andre. Her finner du campingplassen og flyplassen, et tilrettelagt fugleområde, en del hytter og en helt elendig vei. Så der vi i går kjørte sakte fordi vi ville, kjørte vi i dag sakte fordi vi ikke kunne annet.
Det gikk regnbyger over fjellene, mens vi hadde oppholdsvær. Det skaper spennende landskap med skyer og tåke.


Det vokser fjær på steiner og blomster i Bjørndalen.


Det ble en fin dag, med mye fuglefotografering ved campingplassen, og et kort møte med et par fjellrever lenger inne i dalen. Den første krysset veien da vi passerte, mens den andre satt mellom parkerte snøscootere.


Det var mange krykkjer, og et par kom rett mot oss.


Rødnebbterna er liten, kjapp og stuper fort ned i hodet på deg om du ikke følger med. Å ta bilder av dem var krevende, men artig når det satt.




Jo er en fugl som ikke fanger maten sin selv, men stjeler andres. På Svalbard Finnes både tjuvjo, polarjo og storjo. Joene ligner litt på måkefugler, men har gjerne en mørkere fjærdrakt og lengre midtre halefjær. Spesielt er tyvjoen kjent for sitt tyvaktige levesett.


Det ble også tatt litt bilder av fine steiner langs sjøen ved fugleområdet.





Se den fine steinen da!

Kl 16 hadde vi ryddet og parkert leiebilen, og vi bar bagasjen om bord M/S Malmø. Vi hadde handlet litt ekstra, både kjeks i tilfelle sjøsyke, brus, sjokolade, litt polarbrød mm i tilfelle vi skulle bli sultne underveis. Både de andre passasjerene og mannskapet gjorde store øyne da de så ekstrabagasjen vår 😀 Kokken spurte hvorfor da han så det – vi skulle jo få både mat og fika sa han. Og det viste seg å være unødvendig å ha det med, for vi fikk mye mat, og god mat.
Vi installerte oss i lugarene, og det var utrolig hvor smidig det gikk. Kanskje fordi May og jeg har erfaring fra bobilturen i fjor? Vi «bodde oss sammen» da, og visste hvordan vi er på godt og vondt i trange rom. Vi fikk lugar med eget toalett og dusj, veldig praktisk. Selve lugaren var utstyrt med køyeseng, en kommode, et halvmåneformet lite bord og en stol. Kofferter og annet stort fikk plass under senga, og resten ble lagt i senga.
M/S Malmø har plass til 12 passasjerer, og vi kom fra flere land: fire fra Norge, to fra Sør-Afrika, fire fra USA og to fra Spania. De to guidene Mette og Jens var fra henholdsvis Norge og Sverige, mens resten av mannskapet var svensk. Etter presentasjon av passasjerene og mannskapet, fikk vi informasjon om sikkerhetsprosedyrer mm. Så la vi ut på en reise hvor vi hadde 2000 km med vakker Svalbardnatur foran oss – og mye vann under oss. Jeg prøvde å ikke tenke på akkurat det siste, og heller bare nyte omgivelsene og ikke minst opplevelsen.

Vi gikk ut av Isfjorden i strålende vær – mot vest. Rett nok fikk vi beskjed om at det kunne bli litt sjø, så de som kunne bli sjøsyke ble anbefalt å ta en sjøsyketablett. Jeg var der for tre år siden, og da merket vi nordøsten både inn og ut av fjorden. Dette var ingenting sammenlignet med det, og det var ingen grunn til å ta sjøsyketablett. Vi fikk forresten ingefærkjeks servert etter middag, og ingefær er jo kjent for å kunne hjelpe mot kvalme.

Vi fikk også beskjed om å forberede oss i tilfelle det dukket opp noe som var severdig. Det betød at klær måtte vært klart, fotoutstyret måtte legges i sekk så det er lett å ta med om vi fikk hastverk. Det ble en vane på hele turen; klær og utstyr lå alltid klart og tilgjengelig slik at vi skulle bruke minst mulig tid på det om noe dukket opp.


Allerede ut av Isfjorden er det mange gode fotomotiv, og de ble behørig dokumentert. Ved Protektorfjellet fikk vi et nydelig lys, samtidig som en stor flokk finnhval var i området. De blåste luft mens fuglene fløy over i det gylne lyset. Vi krysset fjorden og brukte litt tid på hvalene, som var en flott opplevelse.




Vel forbi Isfjord radio mistet vi tilgang til internett og med det var vi avkoblet omverdenen i de ti kommende dagene. Det skulle vise seg å være utrolig deilig!

Da kvelden kom, gikk vi til sengs, spente på hva turen ville bringe. Fotoutstyret lå klart i vanntett sekk, klærne lagt fram i rekkefølge slik at de skulle gå raskt å kle på seg om vi ble vekket med beskjed om å komme ut. Båten skulle gå hele natta, hvor målet var i komme så langt nord som mulig.
Dagens funfact
- turen ble arrangert av Arctic Wildlife Tours
- Jeg tok 2749 bilder i dag. Mest av føggl 😀