Fra kveldshimmel til lyse morgen

Jeg fortsetter med et innlegg fra samme overnatting på Storwartz, som i siste innlegg. For vi overnattet der oppe, i vårt eget «rullehus» – les campingvogn. Det er veldig praktisk å ha, for her har man alt man trenger for å «campe ute».

Etter å ha tilbrakt kvelden ute til ganske seint, var det godt å komme inn i varmen. Før jeg sovnet, satte jeg likevel på vekkeklokka for å stå opp kl 04.30. Jeg som ikke er noen morgenfugl, måtte bare utnytte denne muligheten til å se om Storwartz på morgenen var verdt å oppleve.

Da jeg stod opp var det et nydelig mykt lys ute, et lys som på en måte pakket inn landskapet på en behagelig måte. Og absolutt i kontrast til hvordan det blir når dagslyset tar over, for da blir det harde kontraster og skygger. Selv om jeg var «trøtt som en dupp», gikk jeg ut. Det var helt stille, ikke en lyd å høre annen enn de jeg selv lagde.

Mens jeg ruslet rundt, tenkte jeg på at det handler om å se, og å se etter det man ikke egentlig ser. Å la blikket hvile over landskapet, hva skjer, hvor skjer det. Selv et tjern med myrull kan bli interessant når en tar seg tid.

For å utnytte tiden best mulig, fulgte jeg med på hvor sola stod og hvor den kom til å lyse opp etter hvert som den steg på himmelen. Deretter gikk jeg rundt på området for å ta bilder. Området rundt Stigerboligen ble mest i fokus – i motsetning til kvelden før da jeg var der minst. Dette handlet om hvor lyset var og hvor jeg var da det var på sitt vakreste.

Som du vil se i bildene under er Stigerhuset et godt motiv, uansett vinkel. Og når soloppgangen hele tiden endret landskapet, ja da måtte det bli mange bilder da.

Under ser du hvordan landskapet endrer seg i løpet av noen få minutter.

Jeg så at sollyset begynte å komme på den andre delen av Storwartz, og satte meg i bilen og kjørte opp. Det var i siste liten, og det ble bare noen få bilder før motlyset var så sterkt at bildene ble helt utbrent. Jeg returnerte derfor likegodt til Stigerboligen igjen. Sannsynligvis områdets mest fotograferte hus?

Det siste bildet som ble tatt før jeg tok en velfortjent morgenhvil, er av campingvogna. Som du ser var det god plass 🙂


En kommentar om “Fra kveldshimmel til lyse morgen

Legg igjen en kommentar