… kan være en risiko, med tanke på været – og kanskje spesielt når solnedgangsfoto er et av temaene.
Trondhjems kameraklubb inviterte medlemmene til en etterlengtet medlemstur første helgen i oktober. På programmet stod guiding i sentrum med innlagt tid til fotografering, fotografering på Storwartz i solnedgang og landskapsfotografering i Mølmannsdalen. I tillegg var sosialt samvær og fotoprat en viktig del av samlingen.
Været var som trønderværet gjerne er i oktober: 7-8 grader, lavt skydekke, regn og vind. Dersom man vil ha typiske «postkortmotiv» var ikke denne helgen riktig, men om man tar utfordringen og ser etter det lyset som er – ja da er det bare å la kamera gå.
Jeg har mange bilder fra Røros, og fant ut at jeg skulle være litt selektiv. Jeg valgte tre fokus: spiret på kirken, vinduer og fargene i sentrum. Her er et lite knippe bilder, først av kirkespiret. Bildene er samlet i et galleri, og klikker du på det enkelte så ser du det i stort format. Det gjelder flere av bildene under her.
Så litt av fargene
Vindu i vinduene er artig. Det til høyre er også et vindu i vinduet.



Så er det så mangt å se for den som har øynene med seg…


Lørdag stod fotografering på Storwartz i solnedgang på programmet. Jeg hadde et innlegg, hvor jeg viste bilder fra solned- og oppgang i sommer, samt noen bilder fra tidligere besøk. Nederst i innlegget finner du lenke til de to innleggene.
Været var som sagt trøndersk, og stemningen var mer grå enn farget av solnedgangen. Med tanke på at det var grått, fulgte jeg med på skyene og lyset bak, i trua på at det skulle komme en glippe som kunne slippe gjennom sollyset. Det gjorde det, og jeg tilbrakte mest tid ved Gamle Storwartz, ettersom lyset i all hovedsak ville komme der. Se de gulrosa skyene i bakgrunnen, det var skikkelig magisk!
Huset på gamle Storwartz tok jeg bilder av i sommer også, men nå var blomstene borte. Fint med lyset som speiler seg i vinduene uansett!

Helt på tampen så vi at skyene ble farget rosa av kveldssola. Det var den solnedgangen vi fikk og det stod ikke på så lenge. Greit å være forberedt da!
Under finner du lenke til de to innleggene jeg skrev etter en overnatting der i sommer.
Og om du savner ord og bilder fra Mølmannsdalen, så stemmer det. Jeg dro ikke dit, men kjørte hjemover. Underveis stoppet jeg flere ganger, og fanget noen motiv. Klikk på bildene for å se de i stort.

















