Storwartz ligger like før Olavsgruva på Røros, og jeg har lenge ønsket å være her på kveldstid for å ta bilder i forhåpentligvis nydelig kveldslys. Så på den første dagen i årets ferie, satte vi kursen mot Storwartz. Spenningen min var nok til å ta å føle på, for hjemme lå skydekket tett, og dess nærmere Røros vi kom dess mer åpnet det seg. Utover kvelden ble det mykere og mykere lys, og mindre og mindre skyer. En perfekt kombinasjon syntes jeg 🙂
Sola kom og gikk bak skyene, og fargene endret seg i takt med lyset. Jeg tok i bruk et av mine gamle objektiv; Pentacon 50 mm med blender f/1,8. Det gir en effekt i bildene som ingen andre objektiv gir meg, og det passet veldig godt til landskapsfoto i kveldslyset.
Litt senere på kvelden, sånn rundt solnedgangstider dro jeg opp til den andre delen av Storwartz. Her møtte jeg et par andre som også bruker å ta mye bilder i området, og vi fikk et par timer med trivelig fotoprat. Jeg brukte et normalobjektiv nå, og stativ. Det var begynt å mørkne såpass, at hvis jeg ikke brukte stativ måtte jeg bruke høy ISO. Da var valget enkelt!
Med tanke på hvor mange ganger jeg har vært her oppe, så synes jeg at jeg var utrolig heldig som fikk så fine farger. Rett nok har jeg aldri vært her på kveldstid, slik som nå, men jeg har vært der på andre årstider og på tidspunkt på dagen da det kunne vært fint lys.
Vel hjemme har jeg rett og slett forsterket de intense fargene, for å vise hvordan jeg opplevde kvelden. Det blåste en del så jeg fikk ikke speiling i vannet, slik jeg ønsket. Det må bli en annen gang, for jeg skal tilbake hit igjen!











2 kommentarer om “En kveld i juli ved Storwartz”