Jo, da lar du den være. Det er lett å se om de aksepterer besøkt. Og da tenker jeg ikke på signaler som kan tolkes som at den føler seg truet, og kan angripe. Nei, da tenker jeg på at den ser på oss, snur seg vekk, og trekker seg unna. Alt dette mens den beiter videre.

Vi fikk et slikt møte sist vi var på Dovre. Lørdag tok vi en tur inn langs veien til Snøheim, hvor vi hadde hørt at det var moskusflokk på 17 dyr et stykke inn. Etter ca 5 kilometer snudde vi, uten å ha sett en enda moskus. Været hadde allerede snudd, og i stede for at snøbygene gikk rundt oss – begynte de å gå mer over oss. Selv om sola stakk fram fra skyene innimellom, var det en grå dag.
Før vi rakk å gå for langt tilbake, så vi plutselig ryggen på en moskus bak en stein. Og vi gikk innover i landskapet i den retningen. Moskusen beveger seg også, men vi fant den igjen til slutt på en gold slette foran Snøhetta. Endelig hadde jeg en moskus i posisjon foran dette fine fjellet! Bare så synd at skyene dekket det mesteparten av tiden.

Men, dette er mitt første bilde av moskus foran Snøhetta og så satser jeg på flere opplevelser i området senere.
Det var en enslig moskushann, og vi så ikke noe til andre dyr. Vi tok noen bilder av moskusen ute på sletta foran oss. Den var klar over at vi var der, og beitet rolig. Innimellom stoppet den opp, kikket i vår retning, beitet videre, gikk litt innover.
Vi valgte å være i ro der vi var. Begge har vi gode teleobjektiv, og trenger ikke komme tett innpå for å få gode bilder. Vi hadde også sett en person da vi gikk innover i landskapet, men vedkommende var nå forduftet. For alt hva vi visste, kunne denne personen ha vært nærgående på moskusen, og tirret den. Da skulle ikke vi irritere den enda mer.
Før vi takket for oss og gikk tilbake, fikk vi noen bilder av moskusen som beitet.
Heldigvis er det mye annet enn moskus som kan fotograferes på Dovrefjell. Det er mye fugl, både enslige og små flokker. Og landskapet da… det er utrolig fint, med litt snø på toppene og fortsatt litt høstfarger, som sammen skaper gode minner. Været skiftet hele tiden, og kamera ble brukt flittig.
Denne helgen var siste turen vi overnattet i campingvogn på Dovre i år. Dagen etter våknet vi til snø. Hva vi fant på søndagsturen kan du lese om i dette innlegget.












