Fra Rørosmartnan til Marsimartnan


Lasskjørere med hest og slede som reiser til Røros er blitt et velkjent varemerke på Rørosmartnan. De som driver med det, er skikkelige ildssjeler som bruker hest og slede (evt vogn om det ikke er nok snø), som kler seg «på gammelmåten» og som holder gamle tradisjoner i hevd.

Noen av disse ildsjelene reiser først til Røros, før de gjør som i gamledager og drar videre til Levanger og Marsimartnan som startet torsdag 28. februar 2019. De har hatt en strabasiøs tur ettersom det er mye mindre snø enn vanlig, også i fjellet. Sist mandag måtte de bytte ut sledene med vogner, og fortsette ferden langs bilveiene heller en gamle ferdastier.

Her er noen bilder fra strekningen Selbuskogen til Elvran mandag ettermiddag/kveld.


Legg igjen en kommentar