I den siste tiden har mange valfartet til Nesjøen, for å se Nesjødammen nå da den er nedtappet. Nesjøen er egentlig en kunstig innsjø, som ble demmet opp i starten på syttitallet. På sletta hvor sjøen ble etablert, lå det en gård og en turisthytte; Nedalen gård og Nedalen turisthytte. Turisthytta ble bygd i 1903, men allerede fra 1889 kunne turister overnatte på Nedalen fjellgård.
Nesjøen er tømt slik at demningen kan rehabiliteres. Da vannet forsvant, dukket ruinene fra turisthytta og fjellgården fram, og som mange andre har vi også tatt turen for å se.
Turen utover gikk greit, sjøbunnen var god å gå i, og der vi måtte krysse bekker fant vi steiner vi kunne gå over på. Det var ikke nødvendig med merking av veien, for vi fulgte etter andre som gikk foran oss, og stien var lett å se. Likevel fant vi et par merkesteiner, kanskje noe som er frisket opp nå da vannet er borte? Det var hvert fall lysere rødfarge under det ferske røde.

Vi passerte trestubber som var godt tatt vare på, til tross for 50 år i ferskvann. Fargene var gulrødbrune, som bildene under viser.


Etter et par kilometer, så vi restene av ruinene av fjellgården.



Brønnen var også der, kun dekket av et tynt rustet metallstykke.


Melkespannet og ståldragerne som har holdt gulvet oppe var rustet. Usikkert hvor lenge de holder nå da de er oppe i friskluft. En gammeldags strømstolpe også lå nede for telling.


En flaskebunn fra en colaflaske hadde festet seg på en trestubbe, og bunnen var fylt med jord.


Gamle hengsler lå igjen flere steder.

Tuftene fra den gamle turisthytta var merket med et flagg

En øks lå igjen, noe som kan ha vært en topp på komfyr og en wire som nok har holdt en stolpe på plass. Og litt landskap med sprekker.





Det vokste friskt gress der vannet har vært. Det er artig å se hvor fort det gror til. Undres om den varden er gammel eller om den er bygd nå?


Fine fargerike steiner, og blomster som vokser uvitende om framtiden sin…. For dammen skal fylles igjen.





Vel tilbake på «fast grunn» fant vi mye multe og litt myrull.


Løypa vi gikk – det kan jo se ut som vi gikk oppå vannet.

Vi anbefaler å ta en tur til Nesjøen for å se på ruinene, før sjøen fylles med vann igjen. Ta på gode sko, og nyt naturen.
Spennende bilder av det døde landskapet og etterlatenskaper fra et tidligere liv
LikerLiker
Tusen takk Marit! Det var en merkelig opplevelse å vandre omkring på det som er sjøbunn, mens vi så for oss hvordan det kunne ha vært
LikerLiker