For noen uker siden inviterte Trondhjem kameraklubb til fotomaraton i coronastyle. Opprinnelig skulle vi møtes på hagen på Ringve, men siden det ble restriksjoner på å møtes som følge av corona, ble fotomaratonen flyttet til der vi var. Oppgaven ble sendt på SMS kl 18.30 og skulle løses innen kl 20.30 samme kveld. Den lød som følger:
Velg et sted med hagelignende karakter i nærheten av hvor DU bor. Tema for oppgaven er «Abstrakt» og «Svarthvit». Du kan levere inntil 2 bilder, ett for hvert tema. Beskjæring og manipulering som flytting, tilføring eller fjerning av element i bildet, er IKKE tillatt. Farger og kontrast kan korrigeres. Konvertering til monokrom/svarthvit, samt fjerning av støv og støy er tillatt.
Kl 18.30 stod jeg klar og jeg leste oppgaven – litt for fort skulle det vise seg. I iveren leste jeg nemlig at tema var fargemotiv og svarthvitt motiv…. Å se det først når fristen var gått ut, skapte litt frustrasjon for å si det sånn.
Jeg valgte også å ta bilder med Helios 44-7 som er et russisk objektiv, med manuelt fokus som gir en fin bokeh bak motivet. Heliosen er et fastobjektiv uten zoom, så jeg måtte være zoomen ved å gå fram og tilbake for å lage bildene. Det gjør det samtidig litt mer spennende, for da må jeg komponere mens jeg tar bilder. Ettersom jeg heller ikke kunne justere annet enn farger og kontrast i etterbehandling, måtte alt gjøres i kamera under opptak. Artig å måtte tenke mer, enn jeg gjør til vanlig hvor jeg tar bilder og ser etterpå om og hva jeg får ut av det.
Min hage og nabolaget med andres hager
Jeg bor på naturtomt, med lite blomster utover markjordbær, røsslyng, blåbær, skogblomster og masse trær. Jeg måtte derfor ut på vandring i nabolaget. Men først tok jeg bilder av frøkapselen av en fjellvalmue som jeg har i stod i en krukke på verandaen.


Så fant jeg en skogstorkenebb, som trolig flotte blomster med en herlig rosalilla farge – før jeg gikk over til å ta bilder av en skogstjerne.

Deretter gikk jeg ut i nabolaget, fortsatt med fokus på fargebilde og motiv som kunne endres til svarthvitt bilde.


På tur hjem igjen, begynte sollyset å bli litt mykere, og jeg fant fram noen løvetann som jeg holdt opp mot lyset. Både på bildene over og av løvetanna sees effekten av Helios.


Det siste bildet jeg tok var dette, hvor jeg fikk assosiasjoner av en annerledes gatelampe.

Resultatet av fotomaraton
De to bildene jeg sendte inn, var disse to som er vist under her. Da jeg kom hjem og oppdaget at jeg hadde lest oppgaven feil, måtte jeg gjøre et utvalg blant bildene, og se hva som passet til de to temaene Abstrakt og Svarthvit.
Jeg kom på førsteplass med svarthvitt bildet, og tredjeplass med bildet av en abstrakt løvetann. Sammenlagt kom jeg på delt førsteplass! Se mer på Trondhjem kameraklubbs side. Utrolig stas!
Abstrakt, med tittel Gjennomsiktig

Svarthvit, med tittel Strekker seg.









