Tautra er et yndet område for fugler, og dermed også et flott sted å besøke for å observere og fotografere fugl. Det er godt tilrettelagt med fugletårn i et område hvor fuglene oppholder seg, og ellers er det nesten fri ferdsel med unntak av områder som i perioder er vernet.
Det er observert mer enn 200 fuglearter innenfor verneområdet, og i de mest hektiske trekkperiodene samles tusenvis av fugler på øya. For en tid tilbake var Stjørdal fotoklubb på Tautra, sammen med kjentmann og fuglekjenner, slik at vi ikke bare så fuglene men fikk også lære om hvordan de lever. Utrolig bra! Tålmodig var han også, ettersom vi fant både frosk, fjær og mye annet å se og ta bilder av 🙂
Skal du ut og se etter fugl, er det greit å starte med å sjekke flo og fjære ettersom fuglene gjerne holder seg i kanten av vannet. Sånn sett er det også bedre at det flør enn at det fjærer siden fuglene da kommer nærmere deg. Kikkert er veldig lurt, for du skal holde deg på avstand og ikke forstyrre fugler (og andre dyr) på noe vis. I tillegg er det lurt å gå rolig og unngå brå bevegelser.
Med alle forbehold, så er jeg ingen fuglekjenner som kan fuglesorter på rams. De jeg ikke vet hva heter er rett og slett fjærball. Større fugler som svømmer kan gjerne bli kalt svømmefugl.
Den første fuglen vi så på stranden var lappspoven. Den gikk og samlet mat i vannkanten og overså oss helt. Deretter gjorde den likegodt litt yogalignende øvelser mens den stadig kikket i vår retning.

Det er praktisk å ha samme farger som tang og tare når du bor på stranda som sandloen under. Sandloen er 18-20 cm lang vadefugl og er fornuftig nok til å rømme landet på vinterstid. På sommeren når den er her lever den av snegler, insekter, krepsdyr mv som den finner på stranda. Den var utrolig fin, og fargene gjorde seg godt mot sanda og vannpyttene.

Fram til nå var lyset ganske skarpt da vi var der, men så fikk vi det fine gylne lyset som er på ettermiddagen (og morgenen for de som liker å stå opp tidlig…). Først ute er en svømmefugl på tur inn i solnedgangen.

På den andre siden av øya samlet fuglene seg på små områder med sand og stein. Her var det mange sorter, og med god hjelp er de identifisert som småspove, lappspove, myrsnipe, tjeld (den eneste jeg kjenner igjen 😉 ) og noen sa også det var heilo der. Meget mulig tenker jeg, for det var flere fjærballer blant steinene. Gråhegren som er nesten gullfarget av det gylne kveldslyset er med på to av bildene under her.



Under her er ei myrsnipe. Det var små, og jeg så dem ikke før jeg kom hjem (på tross av 600mm på cropkamera).

Siste bilde av fugl er en hegre som satt på en stein langt unna. Det var seint og begynte å bli ganske skumt, men fargene var fine!

Jeg nevnte en frosk innledningsvis, og den ser du under her. Den var ganske så liten og jeg la meg ned for å få tatt bildet.

Alle bildene er tatt med Canon EOS 7D og Tamron 150-600mm G2.
God kamuflasje på mange av de fjærballene! Nydelige bilder, igjen 🙂
LikerLikt av 1 person
Takk skal du ha 😃
LikerLiker