Det er mange måter å plukke sopp på, selv fortrekker jeg min som er å «plukke med kamera». Slike turer har en tendens til å vare lenge, men samtidig være korte i lengde. Kveldens tur var på i underkant av en kilometer i lengde, men i tid tok den drøye to timer. Underveis var det mye tøy og bøy, med først ned i liggende, så litt på skrå inn under og rundt ei rot for å komme til godt. Slike turer er ren og skjær rekreasjon for kropp og sjel, og burde vært gitt på blå resept.
Alle bildene er tatt med makroobjektiv (100mm) og på blender f/2,8 og ISO 500. Etter hvert ble det ganske mørkt inn under trærne og nede i mosen, så ei lommelykt ble tatt i bruk. De aller fleste bildene er beskjært i etterkant, noen til dels mye.
Klikk gjerne på det enkelte bildet for å se stor utgave.







Under her er ikke en sopp, men det kunne vært ikke sant? Det er en knopp på mosen som er ca 2×3 mm med en fantastisk lilla farge. Så liten at du ikke uten videre ser den, men når du kryper rundt på magen så kan du finne en helt ny verden. Med slike knopper 🙂

Herlige soppbilder du har kommet nært innpå😊. Morsomt med makro😊
LikerLikt av 1 person
Det er det; tusen takk! 😀
LikerLiker
Skikkelig kule bilder! og for din egen sikkerhets skyld, tror jeg det er veldig bra du kun fanger med kamera. Uten å være noen soppekspert, er jeg sikker på at ingen av disse er spiselige.
LikerLikt av 1 person
Jeg tror heller ikke disse er så smart å spise 😀 Liker best å plukke sopp på butikken jeg – men med kamera tar jeg hva som helst 😀
LikerLiker