I siste innlegg delte jeg bilder fra besøk i hagen til Liv og Einar Hugnes på Skatval. Jeg har vært der to ganger nå på sensommeren, og her er flere bilder.
Jeg brukte da 100mm macroobjektiv som er suverent når du vil gjengi noe i 1:1 størrelse, og når du vil komme helt innpå motivet. I tillegg brukte jeg Helios 44-2 58mm f/2, som gir en litt snasen effekt.
Først litt flere oversiktsbilder
Liv og Einar har laget mange små kroker og lommer, enten med bord og stoler eller også med annen dekor enn blomster. Når du rusler rundt finner du flere små overraskelser, som disse to.

Klikk på det enkelte bildet under her, så ser du de i full visning.
Makrobilder
Første gang jeg besøkte hagen ble jeg rett og slett overveldet over alt det flotte som var å se. Da jeg dro tilbake på neste åpne dag, bestemte jeg meg for å heller bruke mer tid på færre motiv. Her er litt av det jeg tok bilder tatt med makro. De fleste bildene er beskjært kraftig i etterbehandling, gjerne ned til 1/10 av opprinnelig størrelse. Jeg kunne jo ikke likegodt trampe oppi blomsterbedet for å komme tett nok innpå. Det hadde tatt seg ut 😀

Jeg er dårlig på å huske navn på blomster, men denne under som heter fjellvalmue husker jeg – en nydelig staude.
Insekter var det mange av, og på grunn av vind satt de i ro på blomstene.
På frøkapselen til venstre ses effekten av stor blenderåpning hvor bare fronten er skarp, og resten er «slørete»/ uskarp. Bak kapselen er det andre vekster som flyter sammen og forsvinner når du bruker stor blenderåpning på kamera. På bildet til høyre likte jeg lyset i kransen oppå frøkapselen og brukte stor blenderåpning for å viske ut bakgrunnen, men kortere lukkertid for å få mørkere bilde.
Slørete, blørete bilder – tatt med heliosobjektivet
Jeg liker dette lille krevende objektivet. Ikke veier det noe, ikke koster det særlig mye heller. Men å få til den optimale effekten av det…. 😀 Jeg jobber med saken for å si det sånn 😉
Fjellvalmuen – klikk på hvert enkelt bilde så ser du det stort.
Det siste bildet minner meg om en flammende solnedgang, og med det sier jeg takk for meg for denne gang.
En kommentar om “Åpen hage del II”