For noen dager siden var vi på Hjerkinn, og tok turen opp til Viewpoint Snøhetta. På vei oppover var vi så heldige å se moskus ved siden av stien. Den beitet rolig, og flyttet seg litt etter litt i et dalsøkk som går langsmed stien. Vi fulgte etter den fra stien og fikk først tatt noen bilder mens den var i et skyggeparti.
Vi var ikke alene om å gå opp til Viewpoint denne sommerdagen, og mange ble overrasket over at moskusen var så nærme. Noen visste heller ikke hva slags dyr det var, og med det heller ikke hvordan de skulle forholde seg til det. Vi var til slutt rundt 10-12 personer som hadde samlet oss litt nedenfor stien, hvor vi stod og så på det flotte dyret.
Det var ingen tvil om at den fulgte med på oss, og den begynte å bevege seg. Moskusen valgte heldigvis å gå en annen vei enn i vår retning, og gikk/løp etterhvert over stien opp til Viewpoint og videre bort i den neste lia. Der forsvant den ute av syne.
Artig opplevelse var det å møte moskus igjen, og ekstra spesielt ble det for de som ikke har sett moskus på nært hold før.
De første bildene er fra skyggepartiet ved siden av stien.
Her har moskusen flyttet på seg, og vi stod lengre oppe i lia og kikket på den. Den var ikke lett å se der den var delvis skjult av lyngen.
Det var ingen tvil om at den hadde oversikt på hvor vi stod, og den gikk i den retningen det ikke stod folk.







Flotte naturbilder og moskusen er det virkelig flott å få se. Vi syklet innover mot Snøheim i fjor og fikk se en liten flokk moskuser et stykke fra vegen. Utrolig artig opplevelse.
LikerLikt av 1 person
Tusen takk! Moskus er flotte dyr, og det er en opplevelse å møte de slik du også har gjort
LikerLiker