….så i går ble det en ny tur på jakt etter soldoggen. Denne gangen fant vi både rundsoldogg og smalsoldogg. Den siste er litt høyere, og lettere å oppdage. Begge vokser i den våteste delen av myra, og det betyr at også fotografen blir våt. Greit at man blir våt bare den første gangen da :=)
Ettermiddagssola skinte og ga et godt lys. Jeg prøver meg fram med dybdeskarphet, og ser at på slike bilder kan en blenderåpning på f/4,5 være egnet – dersom det er en plante som er i fokus. Dersom det er flere og de ikke står akkurat på samme linje, må det mindre åpning til (dvs større blendertall), og da er f/9,5 et minimum. Mindre åpning enn dette går på bekostning av lys, og da må en velge: lys eller støy. Disse bildene er tatt med lukkertid 1/250 sekund og noe ekstra hjelp av økt ISO.



