NORDphotography ved Elisabeth arrangerer solide workshops med dyktige instruktører hvert eneste år. Hun arrangerer også kurs selv, og tilbyr et mentorprogram. Målgruppen er alle som fotograferer, uansett nivå. Jeg har deltatt på The Natural Eye med Eddie Soloway, samt på noen møter i forbindelse med workshops.
Da coronakrisen satte en stopper for fysiske møter, inviterte Elisabeth til gruppebasert samlinger som hun kaller The Image Crit. Jeg syntes det hørtes spennende ut, og meldte meg på. Hver fredag i mai møtes en gruppe på inntil 12 personer. Gruppen får en oppgave, et tema, og skal levere et bilde i uka. Det er opp til den enkelte hvordan oppgaven tolkes og løses. Og for ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at selv om oppgaven er på engelsk, snakker gruppen norsk.
Det har vært en spennende reise, med mye tankevirksomhet, mye kreativitet, og innimellom noen frustrasjoner. Akkurat sånn som en kreativ prosess er. Det har vært lærerrikt, jeg har lært myeom meg selv, om fotografering – og ikke minst har jeg lært mye av de andre i gruppa. De har delt bilder, kommentarer, gode innspill, tips til forbedringer – og jeg har storkost meg!
Jeg har sendt inn følgende bilder til Crit’en i mai:
- CATHCING THE LIGHT

Bildet ble til da jeg var på tur med kamera, for å fotografere hvitveis. Jeg fant en samling, som stod i en hage. Jeg sjekket vinduet nærmest meg, det så mørkt ut. Ingen hjemme? Jeg tok sjansen, la fra meg sekken og seg sakte ned. Jeg lå der lenge, ålte meg framover til jeg fikk det lyset jeg ville ha. jeg var virkelig i fotobobla og kjente gleden strømme.
Pluselig hørte jeg en stemme: hei du…har du det bra eller??? Eh…jo takk, jeg har det bra. Tar bilder sjøh… Den andre ser rart på meg. Jeg forstår det, der jeg har ålt meg framover i hagen, for å få akkurat det bildet jeg vil ha
Jeg takket for at hun sjekket, og reiste meg og gikk.
2. FINDING (OR CREATING) SHAPES AND FORMS

Jeg kom over denne stokken på vei til å ta bilder av former og fasonger et annet sted. På vei forbi knipset jeg er par bilder, men greide ikke å glemme de fine formene på den. Dagen etter gikk jeg tilbake for å ta nye bilder, men da var deler av den gjennomgående mosen fjernet. Heldigvis hadde jeg tatt bilder dagen før!
3. LESS IS MORE

Jeg har jobba mye med denne oppgaven, for dette er ikke en type bilder jeg tar. Jeg bestemte meg tidlig for å bruke blomster i bildet, sammen med det tomme rommet.
Jeg begynte å prøve meg fram med visne roser i nysnø, og fikk en del annerledes bilder ut av det. Ettersom dagene gikk, forandret jeg både mening og retning, blomst, metode mm, og endte opp innendørs med dette som resultat. Jeg har flere bilder av samme blomst, i ulik utforming, men dette tiltalte meg mest.
4. TELL ME A STORY

«Tell me a story» – altså fortell meg en historie med ett bilde.
Jeg strevde med oppgaven, for hvor skulle jeg finne motiv som forteller en historie uten å gå i bildearkivet? 17.mai var jeg ute med kamera, og møtte tilfeldigvis bilkortesjen som kjørte rundt i Stjørdal. Bakerst kom denne traktoren, med gutten sittende i vinduet. Jeg ble grepet av gutten, av blikket hans, av at det var 17.mai og unger skal ikke kjøre rundt i traktor – de skal gå i tog, vifte med flagg, spise is- og de skal leke med andre barn.
For meg visualiserer bildet at livene våre er endret, våre tradisjoner er endret, at måten vi lever på er endret – alt på grunn av et virus som oppstod på den andre siden av kloden.
5. ME, MYSELF & I

Altså selvportrett, de flestes store skrekk. Jeg hadde som mål at jeg skulle ta et nytt bilde til hver oppgave, hvor jeg jobbet systemtisk med oppgaven og kreativiteten. Det hadde lite tid til rådighet, og måtte være kjapp. Så tirsdag ettermiddag gikk jeg en tur ut med kamera, tok med stativ og tenkte at jeg skulle prøve å få til noe.
På Byberg finner du et gammelt hus, som bærer preg av å ha stått ute i år etter år. På trappa her, møtte jeg meg selv og vi fikk en hyggelig prat.
Fem gode uker med kreativitet, oppgaver, noe å se fram til, trivelig fotoprat, inspirasjon er over. Jeg håper NORDphotography tilbyr dette senere også.
Har du lyst til å se bildene fra de andre deltagerne kan du se de via denne lenken: https://www.nordphotography.com/theimagecrit
Ta gjerne en titt innom kursene som tilbys; her finnes det noe for enhver smak.
Flotte løsninger på oppgavene! Du ruler!
LikerLikt av 1 person
Takk skal du ha Marit! Jeg skulle ønske jeg hadde litt bedre tid til å være i en kreativ prosess. Har meldt meg på nye runder i sommer, og satser på å få jobbe med et par tema. Utrolig spennende og lærerikt
LikerLiker
Spennende! Heldige deg som har muligheten til dette – nyt!
LikerLikt av 1 person
Nydelige bilder, Grethe. Inspirerende at du kaster deg ut i det, og med så fine resultater.
LikerLikt av 1 person
Tusen takk Rønnaug! Det er utrolig artig å høre 😃
LikerLiker
Den anonyme var bare Rønnaug:-)
LikerLikt av 1 person