For en tid tilbake besøkte jeg en venninne – mens hun var bortreist 😊 En helt perfekt anledning til å rusle rundt i en hage med kamera. Spesielt for en som ikke har egen hage, men som heller har nesten ett helt mål med blåbær, markjordbær og røsslyng og andre buskvekster.
Det må sies at besøket både var varslet og godkjent på forhånd. Likevel var det en snodig opplevelse å gå rundt i en hage til noen du kjenner når ingen var hjemme.
I utgangspunktet skulle jeg ta bilder av spirende vårblomster (som jeg jo ikke har noe av), men jeg fant fort ut at det var mye annet spennende i hagen. Så i stedet for små søte spirer av perleblomster, tulipaner og krokus som strakte seg opp mot vårsola, ble det et møte mellom sommeren i fjor og våren i år. Det er absolutt verdt å vie et ekstra blikk på fjorårets rester, og jeg må få si at jeg ble overbegeistret over alle de flotte fjorårsvekstene jeg fant.





Alle bildene er tatt med 100mm makroobjektiv på blender f/2,8. Det gir en soft bakgrunn og bare noen få punkter som er skarpe. I etterbehandlingen har jeg valgt å legge på et sepiafilter for å forsterke opplevelsen av at det er fjorårets vekster.


Jeg hørte en gang at på så stor blender som jeg brukte her, så er det kun en millimeter som blir skarpt. Det kan se ut til å stemme?